Tandlægeskræk

Tandlægeskræk / Narkose / Smertefri tandklinik

Der findes forskellige typer af bedøvelse, og ethvert medicinsk indgreb kræver sin egen specifikke bedøvelsesprotokol. Vi tilbyder vores patienter narkose (generel anæstesi), fordi denne type bedøvelse er bedst tilpasset til tandpleje.

Selvom bedøvelse generelt er blevet bedre, modtager og behandler Helvetic Clinics i Budapest alligevel mange patienter som lider af tandlægeskræk. Det estimeres, at 25% af alle tilfælde af tandlægeskræk stammer fra traumatiske oplevelser med tandpleje i barndommen. De resterende 75% af tilfælde har ingen entydig årsag. Tandlægeskræk sidder dybt i manges underbevidsthed, ligesom eksempelvis angst for mus eller edderkopper.

Vi lytter og handler i forhold til vores patienters bekymringer og ønsker. Derfor tilbyder Helvetic Clinics to løsninger til patienter med tandlægeskræk: Narkose (generel anæstesi) eller smertefri bedøvelse.

Vores generelle anæstesi: bedøvelse / narkose

Som nævnt, findes forskellige typer af bedøvelse, og ethvert medicinsk indgreb kræver en specifik bedøvelsesprotokol. Vi anvender narkose, fordi det er bedst tilpasset tandpleje og tandlægeskræk.

Hvad er narkose?

En patient i narkose er ikke ved bevidsthed, sover dybt og oplever ikke virkeligheden omkring sig. Narkose er særdeles velegnet indenfor tandkirurgi, både ved simple og mere komplicerede indgreb. Tryg og effektiv narkose kan gives på tandklinikken ved tilstedeværelsen af en anæstesilæge.

I vores protokol, overføres patienten fra vågen tilstand, til dyb søvn. Den dybe søvn bevirker, at patienten hverken registrerer virkeligheden omkring sig eller den tandkirurgi som han eller hun udsættes for. Patienten er i narkose.

En fordel ved intravenøs narkose er, at i det tilfælde, at patienten ikke er i tilstrækkelig dyb søvn, da kan anæstesilægen give en ekstra injektion med bedøvelse. Indsprøjtning af bedøvelsen er langt mere effektiv end hvis det indtages gennem munden. Derudover, kan anæstesilægen også kontrollere bedøvelsen langt bedre.

Vores bedøvelsesprotokol kan gentages flere gange. Det betyder at du om nødvendigt, kan fåforetaget tandkirurgi over flere dage og i adskillige timer.

Hvilken bedøvelse anvendes?

Denne type bedøvelse gives intravenøst, dvs. direkte i blodbanen. Indenfor tandpleje anvender man benzodiazepiner. Virkningen i benzodiazepiner er beroligende, søvnfremkaldende, muskelafslappende og angstdæmpende. Der gives desuden ilt til patienten under behandlingen (intubation).

Fordele ved denne type af bedøvelse:

• Proceduren er absolut smertefri
  • Virkningen kan neutraliseres hvis der opstår komplikationer eller bedøvelsen er for dyb
  • Bedøvelsen er dybere end hvis den sker gennem munden eller lungerne (inhalation)
  • Evt. kvalmefornemmelse reduceres
  • Intravenøs medicin virker hurtigt
  • Patienter bringes hurtigt ud af narkosen
  • Denne bedøvelsesprotokol kan gentages flere gange uden særlig risiko

I hvilke tilfælde kan man tilvælge narkose?

Ved kirurgiske indgreb som:

• Komplicerede og/eller flere tandudtrækninger
  • Indsættelse af implantater
  • Sinus løft (bihuleløft)/knogleopbygning

Patienten skal have foretaget nogle blodprøver på et laboratorium tæt på klinikken, inden der må anvendes narkose. Derfor skal patienten møde på klinikken senest på en onsdag. Hvis du ønsker narkose, skal der, af hensyn til planlægningen, bestilles tid senest en måned før selve operationen. Giv os venligst besked i god tid.

Proceduren før narkose

Før du kan modtage behandling i narkose, skal du oplyse os om din sundhedstilstand, evt. Allergier samt hvilken medicin du evt. tager. Du skal ankomme på klinikken senest om onsdagen, så du har tid nok til at få foretaget indledende blodprøver på et laboratorium i nærheden af klinikken.
Behandlinger under narkose udføres på torsdage.

Proceduren efter narkose

Du vil sædvanligvis være under observation I en til to timer efter narkosen. Derudover skal du medbringe en ladsager, som sover i samme værelse som dig på natten efter narkosen. Hvis du kommer alene, kan vi sørge for en sygeplejerske, som holder øje med dig gennem hele natten. Den følgende dag, fredag, skal du komme til kontrol på klinikken, så vi kan sikre os, at du er egnet til en sikker hjemrejse.

PRISEN PÅ SMERTEFRI BEDØVELSE

Smertefri bedøvelse på Helvetic Clinics: ICT sprøjte fra Genoss

Tandlægeskræk er ofte hovedårsagen, hvis man ikke går regelmæssigt til tandlæge. Lokal bedøvelse anvendes normalt til at mindske eller eliminere smerter i forbindelse med tandbehandling. Ofte er selve indsprøjtningen af bedøvelsen i sig selv dog også forbundet med smerte.
Da tandbehandling kan forårsage smerter, er lokal bedøvelse ofte nødvendig. Men paradoksalt nok, frygter patienten nogle gange mere smerten fra selve indsprøjtningen af bedøvelsen, end smerten fra selve tandbehandlingen. Hvad skyldes det? Årsagen er først og fremmest, at bedøvelsen nu om dage er så effektiv, så selve tandbehandlingen efterfølgende opleves smertefri. Derudover, vil en god tandlæge altid lytte til sin patient, og bedøve yderligere, hvis virkningen af den oprindelige bedøvelse begynder at aftage.
På trods af en grundig og skånsom bedøvelsesprocedure, samt påføring af en mildt bedøvende creme på tandkødet, kan selve indsprøjtningen af bedøvelsen stadig forårsage spændinger og lettere smerte.
Helvetic Dental Clinics Budapest er optaget af, at give dig en smertefri behandling. Derfor tilbyder og anvender vi computer-kontrolleret bedøvelse for at reducere eller helt eliminere smerte i forbindelse med lokal bedøvelse. Det sker med en elektronisk nål, som helt præcist kan kontrollere indsprøjtningshastigheden.

Helvetic Dental Clinics har gennem længere tid testet forskellige systemer indenfor smertefri bedøvelse, og er kommet frem til at ICT sprøjten fra Genoss er den bedste løsning.
Sprøjten, som er udviklet af Genoss gør det muligt at indsprøjte bedøvelse uden smerter. Firmaet, som er grundlagt i 2004, har udviklet denne nye sprøjte som hjælper tandlægen med en automatisk og smertefri indsprøjtning af bedøvelse, også i særlig hårdt tandkød og/eller væv.

Smertefri / Bedøvelse / Pris

Smertefri bedøvelse eller narkose (generel anæstesi), Helvetic Dental Clinics Budapest behandler skånsomt patienter tand og tandlægeskræk. Mindre stress, mindre smerte. Helvetic Dental Clinics med smertefri behandling, fordi du fortjener det bedste!