Gnatologisk behandling – Tandbehandling i udlandet

Gnatologisk behandling – Helvetic Clinics

Gnatologi (bidfunktionslære) betegnes også som videnskaben om tygning, fordi den undersøger og behandler de organer der anvendes til tygning (underkæbe, tænder, kæber, muskler, osv.).

“Gnathological Treatment” is a special field of dentistry sometimes also called bite correction or occlusion. The dentist examines the occlusion of the upper and lower jaw, and identifies how the upper and lower teeth fit with each other as well as how the joints and muscles of the jaws work. Gnathology is referred to as the science of chewing because it examines and treats the bite organs (the mandible, teeth, jaws, muscles, etc.).

Det studerer forholdet mellem kæberne, mellem tænderne i okklusion og artikulation. Okklusion omfatter enhver fysiologisk kontakt mellem øvre og nedre tænder, mens artikulation betegner de bevægelser, underkæben laver samtidigt (tygge, tale, synke ).

Fejlagtig tillukning kan forårsage en række sundhedsproblemer såsom hovedpine, ansigtssmerter, og endda søvnløshed. Normalt er patienterne ikke engang klare over dette problem, og ofte er tandlægen ikke i stand til at opdage den fejlagtige tillukning ved en almindelig undersøgelse. I bund og grund – hvis tænder, kroner og proteser ikke passer korrekt i tillukningspositionen, vil de slides op med tiden eller flytte fra deres oprindelige position. Som følge heraf kan der opstå andre symptomer relateret til denne lidelse, såsom:

• Tandslid – En hurtig nedslidning af tænderne
  • Tand fraktur
  • Parodontitis
  • Pulpitis
  • Nekrose
  • Hovedpine og nakkesmerter
  • Ører smerte
  • Tab af koncentration
  • Træthed i tygge musklerne
  • Følelsesløshed i en del af ansigtet
  • Morgenstivhed og kæbe træthed

Gnatologisk behandling

Gnatologisk behandling gør det muligt for tandlægen at undersøge forbindelsen i kæberne ved hjælp af særlige instrumenter og afgører, hvilken behandling der er passende.

I løbet af den gnatologiske behandling registreres kæbernes bevægelse. Denne behandling er helt smertefri, og behandlingen varer kun en time. Patienten bedes om at udføre visse bevægelser med sin mund, som analyseres i 3D. Ved hjælp af en artikulator, enten Arcus Digma eller Arcus Digma 2, opstår der en nøjagtig optegnelse af ansigtsbuen (kaldet en axiografi) og de vigtigste bærende punkter registreres, for at skabe de mest skræddersyede proteser (kroner og broer).

Under forberedelsen af proteser (kroner, broer, delvis eller fuldstændig tandproteser), udarbejdes der i vores laboratorium en støbeform, baseret på aftryk taget af computeren, som sammen med de oplysninger, der blev indsamlet om bevægelse af leddene, returneres til tandlægen. Tandlægen bestemmer derefter den temporomandibulære leds position og bevægelser, og returnerer informationen til teknikeren. Ud fra disse oplysninger er laboratoriet i stand til at forberede den endegyldige protese.

Du fortjener det bedste! Helvetic Tandklinikker, Bedste Tandlæger & Tandpleje i udlandet

Hvorfor vælge Helvetic Clinics

Rangerer som nr. 1 i Europa